با آمدن ماه سوگ و عزاداری، فعالیتهای گروهها و دستههای موسیقی مذهبی و همچنین نوحهخوانان آغاز میشود.
اما در کنار معنویتی که این گروههای موسیقی که اغلب آنها توسط جوانان در هیئتها تشکیل میشود، به همراه دارند گاهی نغمههایی ناموزون و نه درخور شأن موسیقی مذهبی چندین و چند ساله ایرانی به گوش میرسد. این اصوات نامطبوع که هرچند با شورحسینی همراه میشوند بعضا از ترانههای پاپ کپی برداری شده اند و به سرعت به دلیل آشنایی گوش با آنها در بین توده مردم جا باز کرده اند.
مجید اخشابی آهنگساز موسیقی پاپ- سنتی نیز، با اشاره به اینکه چندی است روی ملودیهای لس آنجلسی، اشعار مذهبی گذاشته میشود، از نوحه خوانان میخواهد که دانششان را در زمینه موسیقی مذهبی بالا ببرند و به خبرنگار موسیقی مهر میگوید: این کاربسیار سخیف است. درقدیم با اینکه نوحه خوانی و تعزیه، از دانش مدونی برخوردار نبوده است، اما نوحه خوانان دراین زمینه سوادی نسبی داشته اند .الان هرجوانی که احساس میکند صدایش خوب است و درسایرعرصهها راه برایش باز نیست، به نوحه خوانی روی میآورد. این کاردرشأن موسیقی مذهبی نیست. من اشکالی در کاربرد سازهای موسیقی الکترونیکی نمیبینم. به نظر من از هر ابزاری که بتواند تصویر موسیقایی زیبایی را بیافریند و منطقی به کار گرفته شود، باید بهره برد و آن را به خدمت خود درآورد. مگر ما در نوازندگی موسیقی ملی فقط از سازهای ایرانی بهره میبریم؟ موسیقی علم است. باید هرکسی از هر قشر و با هر ذهنیت بتواند به آن بپردازد.
اخشابی برخلاف دیگر موسیقیدانان، روند موسیقی مذهبی را پس از انقلاب اسلامی رو به رشد میداند و میگوید: حداقل اتفاقی که پس از انقلاب در زمینه موسیقی مذهبی افتاده است، توجه بیشتر شعرا، موسیقیدانان و مردم به این رشته بوده است. در این زمینه هرچند کارهایی ضعیف هم انجام شده است، اما آثاربا کیفیت هم کم نبوده اند.
منبع : شریف نیوز (پایگاه خبری تحلیلی دانشجویان ایران)
برای مشاهده ادامه مطلب روی ادامه مطلب کلیک نمایید.
وبلاگ رسمی مجید اخشابی :
www.akhshabimajid.blogfa.com
استادان موسیقی ایرانی که سالها در این زمینه پژوهش کرده اند و بسیاری از آنها گوشهها و دستگاههای موسیقی سنتی ایران را با فراگیری آثاری ازموسیقی مذهبی آموخته اند، سخت از اتفاقاتی که هم اکنون در زمینه موسیقی مذهبی میافتد، نگرانند. پیش از اینها درموسیقی مذهبی ما برای هر شخص، درروایت واقعه عاشورا، موسیقی خاصی در نظر گرفته میشد، مثلا برای امام حسین(ع) یا حضرت علی اصغر از مقامهایی مجزا استفاده میکردند و برای افراد قصی القلب و اصحاب یزید از مقامهای خاصی بهره میبرند. هرچند که موسیقی مذهبی، بیش از هر چیز دیگر، به شعر متکی است، اما برای صحنههای مختلفی چون نبرد از موسیقی بی کلام نیزاستفاده میشد. مثلا درصحنههای حماسی از دستگاههایی چون، ماهور و چهارگاه که شور خاصی دارند و در صحنههای غم و ماتم از دستگاههای نوا، شورو دشتی که سنگین ترهستند بهره برده میشده است. حتی درموسیقی ایرانی ما گوشههایی چون رجز وجود دارند که عینا درموسیقی مذهبی استفاده میشود. منبع : شریف نیوز (پایگاه خبری تحلیلی دانشجویان ایران) |
+ نوشته شده در چهارشنبه 1 اسفند1386ساعت 22:15 توسط پریسا |
با عرض تبریک فرارسیدن ماه رمضان و آرزوی قبولی طاعات و عبادات و تندرستی وسلامتی برای شما و خانواده محترم ...
منتظر دیدار و محبت شما هستم ...